Zimą wybierz właściwe ogumienie

Warszawa, 18 listopada 2010 r. - Zima nie w całej Europie oznacza to samo. Od skutych lodem zim w krajach skandynawskich, regionach alpejskich
i innych obszarach górskich, poprzez umiarkowane, wilgotne i nieprzewidywalne warunki pogodowe w Europie Środkowej po łagodniejszy klimat śródziemnomorski na południu naszego kontynentu – warunki drogowe, z jakimi stykają się kierowcy wyruszając w podróż zimą, mogą się znacznie różnić w zależności od regionu. Wybór właściwych opon nie zawsze jest zatem sprawą tak prostą, jak mogłoby się wydawać.

Aby wybrać odpowiednie ogumienie, należy wziąć pod uwagę wiele kryteriów, nie tylko klimatycznych i geograficznych, ale także związanych
z umiejętnościami i preferencjami kierowcy, używanym pojazdem, długością trasy oraz sytuacją finansową.

„Ważne jest, aby pamiętać, że brak decyzji jest najgorszą możliwą decyzją – mówi Pierre Santoul, Dyrektor ds. Marketingu na region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. – Jazda na źle dobranych oponach z pewnością wpływa na to, jak sprawuje się samochód. Zimą można utknąć w śniegu, spowodować korki, a nawet stworzyć ryzyko wypadku”.

Patrick Deblaize, Kierownik zespołu ds. opon zimowych firmy Goodyear Dunlop w luksemburskim mieście Colmar-Berg, dobrze zna wyzwania, jakie stawiają przed kierowcami zróżnicowane warunki pogodowe i drogowe w okresie zimowym. Zadaniem zespołu ekspertów pod jego kierownictwem jest rozwój technologii oraz opracowywanie wysokiej jakości opon zimowych, zapewniających kierowcom doskonałe prowadzenie, przyczepność i hamowanie w zróżnicowanych warunkach.

„Opony zimowe i opony letnie to dwa zupełnie różne produkty, ponieważ przeznaczone są do używania w całkowicie odmiennych warunkach pogodowych. Opony zimowe muszą sprawdzać się na drogach suchych, mokrych, oblodzonych, zabłoconych i zaśnieżonych, w temperaturach poniżej zera. Natomiast opony letnie powinny wykazywać dobre właściwości na suchych i mokrych powierzchniach w temperaturach dochodzących do +40 stopni. Istnieje kilka kluczowych różnic technicznych, które sprawiają, że opony zimowe lepiej radzą sobie w niskich temperaturach. Należą do nich rodzaj oraz skład mieszanki bieżnika, specjalny układ rowków, kształt powierzchni styku oraz charakterystyczna rzeźba bieżnika” – mówi P.Deblaize.
„Po pierwsze, do opon zimowych wykorzystuje się bardziej miękkie, a zatem również bardziej elastyczne związki polimerowe, co sprawia, że opony zimowe sprawują się o wiele lepiej w niskich temperaturach i na zimnych nawierzchniach. Najnowsza generacja kauczuków silikonowych, zastosowanych w bieżniku opony, pozostaje elastyczna nawet w bardzo niskich temperaturach”.

Opony zimowe muszą sprawdzać się także w wielu innych sytuacjach – zapewniać doskonałą przyczepność i krótką drogę hamowania na błocie pośniegowym, śniegu i lodzie, na suchych i mokrych nawierzchniach, podczas jazdy pod górkę i zjeżdżania, hamowania, przyspieszania oraz pokonywania zakrętów.

„Rzeźba bieżnika opony zimowej jest więc zaprojektowana tak, aby jak najszybciej i najskuteczniej odprowadzać błoto i wodę. Przyglądając się rzeźbie bieżnika można zaobserwować różne elementy, takie jak specjalne żłobienia i skomplikowane trójwymiarowe rowki. Owe nacięcia są niezwykle ważnym elementem naszych opon zimowych. Dwuwymiarowe lamele zygzakowate, znajdujące się w środkowej części opony, dzięki ostrym krawędziom dają efekt wgryzania się w śnieg czy lód, zapewniając większą przyczepność na śliskich nawierzchniach. Opatentowana technologia lameli waflowych 3D, znajdujących się po bokach i w strefach przejściowych opon, utrzymuje odpowiednią sztywność, zapewniając kontrolę i precyzję prowadzenia na suchych i mokrych nawierzchniach, a także poprawia skuteczność hamowania na wyschniętych drogach” – wyjaśnia P.Deblaize.

„Lamele tworzą krawędzie, które dosłownie «wgryzają się» w powierzchnię śniegu i lodu, zapewniając większą przyczepność i trakcję. Jednak aby zagwarantować doskonałe osiągi na suchej nawierzchni, bloki muszą być sztywne i twarde. W tym celu opracowaliśmy specjalny system zachodzących na siebie rowków. Lamele waflowe tworzą praktycznie płaską powierzchnię przy prostopadłym kontakcie z nawierzchnią, co zapewnia odpowiednią sztywność bloku, doskonałe prowadzenie i kontrolę”.

Eksperci są zgodni: opony zimowe mają zasadnicze znaczenie w regionach, gdzie zimy są ostre, a warunki drogowe o tej porze roku trudne. Także na terenach płaskich i mniej górzystych, gdzie występują regularne opady śniegu, a temperatury utrzymują się w okolicach 7 stopni lub poniżej, powinno się używać opon zimowych, chociaż opony całoroczne mogą być dobrą alternatywą.

„Większość osób nie potrafi rozpoznać i ocenić wszystkich zaawansowanych technologii stosowanych w zimowych oponach. Jednakże jako osoba zajmująca się opracowywaniem nowych opon wiem, jak ważny jest właściwy wybór ogumienia, szczególnie w zimie. Moja rada: porozmawiajmy z zaufanym sprzedawcą opon, opiszmy nasz styl jazdy i wymagania. Sprzedawca powinien móc opowiedzieć nam o różnicach między poszczególnymi oponami zimowymi i doradzić, które z nich będą odpowiadały naszym potrzebom”.

„Ponadto, trzymajmy się opon znanych producentów. Nie starajmy się zaoszczędzić paru złotych wybierając produkty nieznanych marek. Nasze nakłady na badania, rozwój i testowanie opon są znaczne, a działania te mają bezpośredni wpływ na osiągi samochodów w zimie. Zima to trudny okres dla wszystkich kierowców. Potrzebujemy wtedy najlepszego sprzętu” – dodaje P.Deblaize.

Poniższe pytania mogą być pomocne w dokonaniu właściwego wyboru opon:

„Odpowiedzi na te pytania pomogą sprzedawcy ustalić, jakie opony najlepiej będą pasowały do twoich potrzeb – mówi P.Deblaize. – Niezależnie od naszego wyboru, zarówno opony zimowe, jak i całoroczne Goodyeara to najlepsza decyzja  na nadchodzący sezon zimowy. Najważniejsze, aby kierowcy nie używali opon letnich na terenach, gdzie panują zimowe warunki drogowe” – podkreśla P.Deblaize.

Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 57 zakładach w 23 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Goodyear zatrudnia ponad 69.000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.